Bouw-Handel.nl claimt online marktleiderschap met +200% organische groei

Bouw-Handel.nl is dé online specialist in lichtkoepels, dakramen, vlizotrappen en meer bouwgerelateerde producten. De webshop is onderdeel van Pre-fabs.nl, een bredere organisatie in bouwproducten. Alle webshops draaien op het Magento CMS.

Na drie jaar zonder organische groei werden SearchGeeks Paul en Martijn ingeschakeld om de SEO-strategie onder de loep te nemen. Het resultaat? Een stijging van meer dan 200% in organisch verkeer en een toppositie in de markt.

“Dankzij een slimme SEO-strategie, continue optimalisatie en een goede samenwerking is Bouw-handel.nl nu dé online marktleider in dakramen en lichtkoepels”

Het vraagstuk voor SearchGeeks

Bouw-Handel.nl investeerde in linkbuilding, maar zag daar nauwelijks effect van terug. De reden om SearchGeeks in te schakelen voor een second opinion. Wat bleek: veel van de links bleken weinig of geen impact te hebben en techniek en content werden genegeerd. Dat bood kansen. Wij ontdekten direct waar de groeipotentie zat en hebben een advies uitgebracht. Daaruit is een constante samenwerking ontstaan.

Eerste analyse en werkzaamheden bepalen

Uit onze SEO Kickstart Scan bleek dat:

  • Er flink was geïnvesteerd in linkbuilding, maar zonder effect.
  • De website te weinig landingspagina’s had voor belangrijke categorieën.
  • De bestaande content op hoofdcategoriepagina’s niet optimaal was.

De eerste stap? Content optimaliseren en uitbreiden.

De vervolgwerkzaamheden

De eerste stap? Content optimaliseren en uitbreiden.

  • Meer variatie in gelinkte pagina’s (niet alleen categorieën).
  • Sterkere interne linkstructuur.
  • Linkbuilding afgestemd op autoriteit én relevantie.

Hoe we samenwerken en de rollen verdelen

Samenwerking SearchGeeks & Bouw-handel.nl

Elke maand bespreken we de voortgang met de marketingmanager van Bouw-Handel.nl. Tijdens deze meeting bepalen we welke content we oppakken, welke technische verbeteringen nodig zijn en wat de acties zijn voor linkbuilding. Paul bewaakt de strategie en Martijn voert veel van de content- en linkbuildingwerkzaamheden uit.

Uitdagingen in dit project

Waar in eerste instantie voor Bouw-Handel.nl de nadruk lag op de hoofdcategoriepagina’s en zeer afhankelijk was van deze rankings, was onze intentie om breder vindbaar te zijn en op die manier het organische verkeer te laten groeien. Een van de grootste uitdagingen? Veel nieuwe pagina’s konden niet in het hoofdmenu door de websiteopzet. Gelukkig ging in december 2024 het nieuwe ontwerp live, waar ruimte is voor meer pagina’s in het hoofdmenu.

De resultaten sinds de samenwerking

Sinds de start van onze samenwerking is de organische zichtbaarheid meer dan verdubbeld. Bouw-handel.nl staat nu met de belangrijkste categorieën en producten, zoals lichtkoepels, dakramen en vlizotrappen, in de top 3 van de organische resultaten in Google.